Collection: BBs
Hoe belangrijk zijn goede BB’s voor een airsoft replica?
Zoals de meeste airsofters zullen beamen kan een dag airsoften vervelend uitpakken bij het gebruik van ‘slechte munitie’. Er staan honderden voorbeelden op internet over wat er is of kan gebeuren bij slechte BB’s, van een “simpele” jam waarbij de BB’s vast zitten in het magazijn, de loop of hop up kamer, tot gescheurde buckings, lopen en volledig vastgedraaide gearboxen.
Maar hoe zit dit dan?
Slecht geproduceerde BB’s schieten niet alleen minder goed, ze zijn ook gevaarlijk voor je replica. Zeker een replica met een tight barrel (een smalle binnenloop) is afhankelijk van constante BB’s met minimale verschillen in formaat. Soms zijn ze niet geheel rond maar ovaal, soms vallen ze uit elkaar wanneer er druk op komt te staan. En zoals persoonlijk ondervonden, soms zijn ze niet glad maar zit er een beschadiging op die je bucking kapot snijdt bij gebruik. Een vastloper tijdens vol automatisch schieten kan een gearbox compleet vast laten lopen. De BB zit vast in de loop, de zuiger blijft steken doordat de lucht niet weg kan maar de tandwielen draaien door. Een nieuwe gearbox omdat er bezuinigd wordt op de BB’s is eeuwig zonde.
Goede BB’s zijn naadloos met een diameter dicht bij de 6mm. Verder hebben ze een zo klein mogelijke variatie in de maat zodat ze ook veilig door een zogenoemde tight bore loop kunnen. Ook zorgt de vorm ervoor dat de BB’s soepel door de loop gaan en daardoor nauwkeuriger zijn.
De voordelen van een goede BB:
beter voor je replica: geen jams of scherpe delen
verhoogde nauwkeurigheid door minder speling in de loop
geen tot zeer weinig variatie in de FPS: ze hebben allemaal dezelfde vorm en maat.
Waarom verschillende gewichten?
De standaard die in Nederland gebruikt werdt om de FPS mee te testen was .20 gram. Voor de meeste replica’s binnen is dit een goed gewicht. Maar wanneer er buiten geskirmd wordt is het beperkte gewicht een nadeel. De wind heeft er meer invloed op en er zullen meer afzwaaiers optreden. Het is uiteraard afhankelijk van de kracht van een replica welk gewicht er gebruikt kan worden, en hierover zijn er dan ook heel veel verschillende meningen.
Tegenwoordig wordt er getest op Joules met .30.
Een gangbare gewichten zijn 0.20 en 0.25, 0.28 en 0.30 voor sidearms en replica’s tot 1.2 Joules / 360 FPS (het maximum in Nederland voor de ‘standaard’ replica) en .30, .32 en 0.40 daar boven voor DMRs (tot 450 FPS) en voor snipers (tot 500 FPS)